هدف طالبان سرنگونی اشرف غنی است-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

هدف طالبان سرنگونی اشرف غنی است

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه پیرامون پیشروی‌های اخیر طالبان در افغانستان و اهداف نهایی این جریان گفت: در حالی که دولت افغانستان در مقطع کنونی به دنبال یک راه حل سیاسی است، طالبان با پیشروی‌های پی‌در‌پی اخیرش، دچار غرور نظامی و امنیتی شده و سعی می کند با استفاده از ابزارهای نظامی دولت اشرف غنی را سرنگون کرده و امارت اسلامی مد نظر خویش را دراین کشور تشکیل دهد.
حسن هانی زاده؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 13
کد خبر: ۹۸۳۴۸

هدف طالبان سرنگونی اشرف غنی است

 

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره آینده افغانستان و طالبان با توجه به پیشروی های اخیر این گروه گفت: پیشروی طالبان در شهرها و ولایت مختلف افغانستان از جمله قندوز و زرنج و به سمت هرات نشان می دهد بیش از 90 درصد از خاک افغانستان اکنون در دست طالبان است و احتمال بروز یک جنگ داخلی گسترده در افغانستان وجود دارد.


وی افزود: طالبان با هدف تشکیل امارت اسلامی با کمک برخی رژیم های مرتجع عرب به سرعت در حال گسترش نفوذ خود در شهرهای مختلف افغانستان برآمده است. به این دلیل الان افغانستان به سمت یک بحران داخلی حرکت می کند. این بحران تنها منحصر به افغانستان و داخل مرزهای افغانستان نخواهد بود بلکه ممکن است کشورهای دیگر را درگیر کند.


هانی زاده تصریح کرد: بیش از یک میلیون نفر از مردم افغانستان در حال فرار از شهرهای خود و کوچ کردن به سمت مرزهای افغانستان از جمله مرز مشترک ایران و افغانستان هستند و لذا وضعیت افغانستان کاملاً بحرانی است و شرایط به گونه ای است که کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید هر چه سریع تر نسبت به حل بحران افغانستان اقدام کنند. در غیر این صورت اگر دولت آقای اشرف غنی سقوط کند طالبان بار دیگر امارت اسلامی خود را تشکیل می دهد و ناامنی ها در منطقه گسترش می یابد و هیچ یک از کشورهای اطراف افغانستان از این بحران نمی توانند جان سالم به در ببرند و مشکلاتی متوجه این کشورها خواهد شد.


او اظهار کرد: شکل گیری و تشکیل یک کنفرانس منطقه ای و بین المللی برای حل بحران افغانستان از سوی سازمان ملل ضروری است و به همین دلیل افغانستان در سراشیبی سقوط و جنگ داخلی حرکت می کند. اگر دولت افغانستان سقوط کند طالبان در تمام شهرهای مختلف افغانستان نفوذ خود را خواهد داشت و تشکیل یک امارت اسلامی طبیعتاً موجب می شود بسیاری از نخبگان افغانستان از این کشور خارج شوند.


این تحلیلگر درباره اظهارات سخنگوی طالبان که دولت افغانستان شروع کننده جنگ بود. گفت: طبیعتاً دولت افغانستان دنبال راه حل سیاسی است. در گذشته هم دولت آقای اشرف غنی دنبال این بود که یک مذاکراتی با طالبان داشته باشد. ایران هم در این خصوص پادرمیانی و میانجی گری کرد ولی از آنجا که طالبان بخش های مهمی از شهرهای افغانستان را اشغال کرده به نظر می رسد طالبان دچار غرور نظامی و امنیتی شده و سعی می کند با استفاده از ابزارهای خشونت آمیز دولت اشرف غنی را سرنگون کند و امارت اسلامی تشکیل بدهد. بنابراین، دولت افغانستان همین الان هم مایل است با طالبان مذاکره کند تا طالبان وارد پروسه سیاسی شود ولی طالبان با استفاده از سلاح سعی می کند نفوذ خود را گسترش دهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده